Blikopeners - Klimmen tegen MS. Door Lydia de Graaf

Dinsdag 22 oktober 2024, van 10:30 tot 12:00 | de Bibliotheek Bunschoten

Kosten: Gratis (met koffie/thee en wat lekkers)

Twintig jaar geleden, op 17 mei 2004, kreeg Lydia de diagnose Multiple Sclerose, een chronische zenuwziekte. Twintig jaar later, op 19 mei 2024, beklom ze de Mont Ventoux in Frankrijk. Hoe het zover kwam dat ze deelnam aan het evenement ‘Klimmen tegen MS’ is een mooi en bijzonder verhaal. Met diepe dalen en mooie hoogtepunten.

Het ziekteproces van Lydia is tot nu toe wonderlijk verlopen. Met diepe dalen zoals het afscheid nemen van haar werk als verpleegkundige, stoppen met werken in het buitenland en het opgeven van motorrijden. Maar er waren ook mooie hoogtepunten en herwonnen vrijheden.

Tijdens de periode van haar afkeuring, van 2012 tot en met 2015, moest ze bijna alles met behulp van een rolstoel doen. Lydia had veel hulp nodig, zowel fysiek als mentaal, en het was een zware tijd. Maar ze vond houvast in haar geloof, met name in Filippenzen 4 vers 6: "Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangen in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God."

Na haar afkeuring in 2015 kwam er ruimte voor rouw en om haar leven weer op te bouwen. Lydia paste haar voeding aan, begon een revalidatietraject en ging daarna aan de slag bij de oefentherapeut. Het was (en is) hard werken: dagelijks oefeningen doen, haar grenzen bewaken en rust inbouwen. Het proces ging met vallen en opstaan, maar het heeft haar gebracht waar ze nu staat.

Toen haar zus in 2021 voorstelde om mee te doen aan ‘Klimmen tegen MS’, om op die manier geld in te zamelen voor onderzoek naar MS, ging Lydia de uitdaging aan en begon ze met wandelen. Dit jaarlijkse evenement brengt lotgenoten en mantelzorgers samen om de top te bereiken. Dat ze dit jaar voor de 2e keer kon deelnemen en als team €10.112 heeft opgehaald, was bijzonder en gaf haar 10.000 redenen tot dankbaarheid.

Met lekkers

Na de lezing is er koffie of thee met wat lekkers gesponsord door Rotary Bunschoten-Spakenburg. Vanwege de aankopen vinden we het fijn als je jezelf van tevoren aanmeldt.

Over Blikopeners

Blikopeners is een reeks lezingen die maandelijks plaatsvindt in de Bibliotheek Baarn, Bunschoten en Leusden. De spreker komt uit de regio of er wordt over een lokaal thema of verhaal verteld.

Binnenkort in de Bibliotheek Bunschoten

Bekijk de agenda