Komt een mens bij de dokter - Documentaire en discussie

Woensdag 9 oktober 2024, van 19:30 tot 21:00 | de Bibliotheek het Eemhuis

Kosten: gratis

Hartproblemen worden bij vrouwen slechter herkend én minder goed behandeld dan bij mannen. Dat kost levens, laat de documentaire ‘De slag om het vrouwenhart’ van Hella de Jonge zien. Hoe kan het beter? Na de documentaire gaan we in gesprek met elkaar. Daar is ook een vrouw bij die zelf meerdere verkeerde diagnoses kreeg. Deze activiteit sluit aan bij de tentoonstelling 'Komt een mens bij de dokter'.

Documentaire

Hella de Jonge is kunstenares, moeder, schrijfster, én hartpatiënt. Dat laatste label ontving ze niet gemakkelijk. Net als veel andere vrouwen kreeg ze de ene misdiagnose na de andere. En toen het probleem eenmaal herkend was, reageerde ze zó sterk op de medicatie dat ze bijna niets meer kon. Met gevaar voor eigen leven maakte ze een film, gebaseerd op haar boek Hartschade. Haar drive? Het veranderen van de protocollen, zodat vrouwen met hartklachten worden behandeld als vrouw.

In gesprek

Na het bekijken van de documentaire is er een gesprek met bezoekers, waaronder een aantal mensen die ervaring hebben met de gezondheidszorg. Zoals Maxine:

Misselijk, moe, spierpijn, zweten. Geen energie en ze zag asgrauw. De klachten van Maxine begonnen op haar 35ste. De huisarts deed allerlei onderzoeken en toen daar niks uitkwam volgde de diagnose burn-out. Maar uiteindelijk kreeg ze een hartinfarct en meldde ze zich bij de eerste hulp. Ze had pijn in haar kaak en hals – typisch voor vrouwen met hartklachten. Maar ze werd naar huis gestuurd met een zetpil en een foute diagnose: slokdarmkramp.

Heb je zelf of in eigen omgeving ook te maken met de zoektocht naar passende zorg? Kom dan vooral om je verhaal te delen en samen in gesprek te gaan en uit te vinden hoe dit beter zou kunnen.

Maxine is één van de patiënten die hun eigen verhaal vertellen in de expositie ‘Komt een mens bij de dokter’.

Tentoonstelling 'Komt een mens bij de dokter'

Vanaf 26 september - 16 oktober is op het Eemplein en in de foyer van het Meander Medisch Centrum de tentoonstelling 'Komt een mens bij de dokter' te zien.

Mensen vertellen wat ze meemaakten in de spreekkamer. Ze kregen door schaamte, onwetendheid en verkeerde aannames lang niet altijd de zorg die ze nodig hebben.

Binnenkort in de Bibliotheek het Eemhuis

Bekijk de agenda