Meten aan de grenzen van weten. Door Prof. dr. Steven Hoekstra

Dinsdag 8 oktober 2024, van 19:30 tot 21:00 | de Bibliotheek het Eemhuis

Kosten: gratis

In hoeverre begrijpen wij de wereld om ons heen? De moderne natuurkunde kan vrijwel elk experiment op aarde beschrijven met een precisie van vele cijfers achter de komma. Tegelijkertijd vertoont het meest complete natuurkundige model van ons universum grote hiaten en kunnen we zelfs het bestaan van de materie waaruit wij zelf zijn opgebouwd niet verklaren. Hoe kan het dat we enerzijds alles tot in de details begrijpen en anderzijds er op een globale schaal volledig naast lijken te zitten?

Lange tijd is het antwoord op de vragen naar de bouwstenen en de structuur van het heelal gezocht in steeds grotere experimenten, waar in ondergrondse tunnels kerndeeltjes op elkaar botsen met waanzinnig hoge energie. Maar nu nieuwe inzichten uitblijven, is er in het wetenschappelijk onderzoek een beweging ontstaan om in slimme kleinschalige experimenten met grote gevoeligheid ons begrip van de natuurkunde te testen. Door het combineren van laserlicht met de bijzondere eigenschappen van de kwantummechanica kunnen metingen preciezer worden gedaan dan ooit. Kunnen we ons universum volledig begrijpen als we voorbij het 30ste cijfer achter de komma kunnen meten?

Over Prof. dr. Steven Hoekstra

Prof. dr. Steven Hoekstra is werkzaam bij de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn vakgebied is Atoom- en Molecuulfysica. Ook is hij programmaleider eEDM bij Nikhef, het Nationaal instituut voor subatomaire fysica en voorzitter Natuurkunde Olympiade.

Binnenkort in de Bibliotheek het Eemhuis

Bekijk de agenda