Historisch Kijkcafé - De geschiedenis van het unieke astronomisch uurwerk in ons Huis van Leusden

Dinsdag 22 oktober 2024, van 14:30 tot 15:30 | de Bibliotheek Leusden

Kosten: Gratis

In het Historisch Kijkcafé laat de Historische Kring Leusden foto’s zien van vroeger over Hamersveld, Leusbroek, Stoutenburg en Achterveld. Dit keer zijn er geen gebouwen te zien, maar afbeeldingen die op het astronomisch uurwerk zijn geschilderd. Die illustraties vertellen het verhaal van Leusdens ontstaan en geschiedenis.

Vroeger waren astronomische uurwerken te bewonderen in of bij middeleeuwse stadhuizen. Die in Praag en Rouen werden wereldberoemd.

Maar wat veel Leusdenaren niet weten: Leusden heeft er ook (weer) één! En wat voor één! Dit astronomisch uurwerk, gemaakt door de Koninklijke Eijsbouts klokkengieterij te Asten, werd in 1982 geplaatst in het toen nieuwe gemeentehuis, maar sinds de sloop was het uurwerk spoorloos verdwenen.

Rens Fioole en Hans van der Valk hebben zich in de afgelopen jaren, samen met de HKL, ingespannen om dit kunstwerk voor Leusden te behouden.

Op dinsdagmiddag 22 oktober vertellen zij over het astronomisch uurwerk van Leusden. Wat is erop te zien? Wat kun je er op aflezen? Waarom is het Leusdense exemplaar zo bijzonder? Welke weg heeft de klok afgelegd tot het moment van plaatsing in het huis van Leusden?

Een bijzonder verhaal rondom een bijzonder uurwerk, met een bijzonder goede afloop!

Binnenkort in de Bibliotheek Leusden

Bekijk de agenda