Vrijwilligers: Leesbegeleiders Samenlezen

Hou je van lezen en lijkt het je mooi om je vrijwillig in te zetten door een samenleesgroep te begeleiden? Ben je een sfeermaker die goed kan luisteren? Ben je zo’n 2 uur per 2 weken beschikbaar? Word dan leesbegeleider bij de Bibliotheek Eemland.

We hebben plaats voor 8 vrijwilligers. In principe zoeken we er voor Amersfoort 3 en voor de gemeentes Baarn, Bunschoten-Spakenburg, Leusden en Woudenberg in ieder geval één per gemeente.

In eerste instantie starten de samenleesgroepen waarschijnlijk in één van onze bibliotheken, maar buurthuizen en zorginstellingen of een combinatie zijn ook een optie.

Over Samenlezen

• Samenlezen is: hardop literatuur lezen - romanfragmenten, gedichten, korte verhalen - en samen praten over wat deze teksten oproepen
  • Een groep bestaat uit 7-12 deelnemers en een leesbegeleider die het gesprek faciliteert
  • Doel: leesplezier bevorderen en eenzaamheid tegengaan door ontmoeting en het persoonlijke gesprek
  • Het is toegankelijk voor iedereen, maar richt zich in veelal op ouderen

Dit ga je doen

• Een samenleesgroep begeleiden
  • Voorlezen, het gesprek begeleiden en zorgen voor een fijne, open sfeer
  • Samen reflecteren: wat staat er precies? wat roept de tekst op aan verhalen, herinneringen, ideeën, gevoelens?
  • Napraten met een kopje koffie en thee met iets lekkers
  • Meedenken over passende teksten

Heb jij...

• liefde voor lezen en boeken?
  • geduld en inlevingsvermogen?
  • vaardigheden om een goed groepsgesprek te leiden, of zin om die te leren?
  • affiniteit met mensen van verschillende achtergronden?
  • interesse in het volgen van een training tot leesbegeleider van 2 dagen?
  • tijd om in elk geval één uur per 2 weken te lezen met een groep en de voorbereiding daarvoor te doen?

Wij bieden

• Een 2-daagse training door de Culturele Apotheek in de methodiek van het Samenlezen, inclusief studiemateriaal
  • Een netwerk van andere vrijwilligers via de Culturele Apotheek om ervaringen mee te delen
  • Toegang tot een database met teksten voor het samenlezen

Training

De 2-daagse training staat gepland op: woensdag 23 oktober en woensdag 13 november in het Eemhuis in Amersfoort. Beide dagen van 9.30 uur (inloop) tot maximaal 17.00 uur.

Interesse?

Stuur jouw motivatie op naar k.horst@bibliotheekeemland.nl