Inspiratie- en netwerkbijeenkomst Proeverij van werkvormen leesbevordering

Maandag 7 oktober 2024, van 15:30 tot 18:30 | de Bibliotheek het Eemhuis

Graag nodigen we je uit voor de inspiratie- en netwerkbijeenkomst ‘Proeverij van werkvormen leesbevordering’ speciaal voor docenten van het voortgezet onderwijs. De lezing van deze middag wordt gegeven door Tanja de Jonge en zal gaan over inspirerende werkvormen leesbevordering. Deze middag is op maandag 7 oktober in de Keizaal van het Eemhuis.

Uit de Leesmonitor 2024 van Stichting Lezen blijkt dat jongeren steeds minder lezen. Minder lezen leidt tot een beperkte beheersing van de Nederlandse taal, wat hun schoolprestaties en verdere loopbaan kan beïnvloeden.

Als docent kun je een cruciale rol spelen in het stimuleren van leesmotivatie. Tijdens deze bijeenkomst serveren we een zesgangenmenu van inspirerende werkvormen, die je zelf in de klas kan toepassen. Interactief werken, beleving en spelen als basis voor het leren, komen allemaal aan bod.

De workshop wordt gegeven door Tanja de Jonge, jeugdboekenschrijver en ervaren leesbevorderaar. Haar boeken werden meerdere keren gekozen als leestip voor de Jonge Jury. Cyberboy was kerntitel voor Nederland leest Junior 2017. Haar nieuwste boek Het DNA-Mysterie verscheen in juli 2024. De Jonge werkte bovendien jarenlang als leesbevorderaar in de openbare bibliotheek.

Naast jeugdboeken maakt Tanja materialen om leerkrachten, docenten en leesconsulenten te ondersteunen bij hun leesbevorderende werk.

Om een inschatting te kunnen maken van het aantal deelnemers willen wij je vragen je aan te melden.