Een week naar 1989. Door Meijke van Herwijnen

Donderdag 24 oktober 2024, van 19:30 tot 21:00 | de Bibliotheek het Eemhuis

Kosten: gratis

De economie groeit en de technologie gaat steeds weer met sprongen vooruit. Maar moeten we alles wat kan, ook doen? Welke nieuwe mogelijkheden hebben ons welzijn vergroot en welke lijken ons juist veerkracht te kosten? Om dit te onderzoeken ging Meijke van Herwijnen een volle week terug naar 1989. Dat betekende onder meer: geen internet, geen mobiele telefoon, niet pinnen in winkels, geen winkels met kant-en-klare maaltijden op elke hoek van de straat. Ze kwam terug met een schat aan inspiratie. Meijke verschijnt in haar 1989 outfit, uiteraard zonder laptop en PowerPointpresentatie, maar met andere passende middelen om haar verhaal te vertellen.

Vragen die Meijke had toen ze zich voorbereidde op deze week waren onder meer: Kan ik mijn werk doen zonder internet? Krijg ik meer rust? Verandert mijn invulling van mijn tijd drastisch? Krijg ik meer of minder gevoel van contact met andere mensen? Ga ik me vervelen?

Ze deelt de antwoorden met de bezoekers, waaronder een aantal inzichten die ze niet had voorzien. Ze vertelt wat ze heeft kunnen behouden na haar week in 1989, wat ze had willen behouden maar wat niet gelukt is en welke dingen uit 2024 ze met plezier weer in gebruik nam. Tijdens de avond geeft Meijke je de mogelijkheid om een aantal dingen ook zelf te ervaren. En natuurlijk is iedereen die zelf ook in 1989 stijl wil verschijnen, van harte welkom.

Meijke van Herwijnen

Meijke van Herwijnen is deskundige op het gebied van leefgewoontes en versterkend werken. Met haar bedrijf Visiom geeft ze trainingen over onder meer leefstijlcoaching en het versterken van medewerkers in zorg en welzijn. Ze is auteur van onder andere de boeken: Weg met de Weegschaal, Geef je Over en Onrust en Eten.

Binnenkort in de Bibliotheek het Eemhuis

Bekijk de agenda