Blikopeners

Blikopeners is een reeks lezingen die maandelijks plaatsvindt in de Bibliotheek Leusden, Baarn en Bunschoten. De spreker komt uit de regio of er wordt over een lokaal thema verteld.

• do 26 sep Blikopeners - Je eigen lijf helpen herstellen. Door Esther Janssen Bekijk details

Van 10:00 tot 12:00 | de Bibliotheek Leusden

Wat voor lichamelijke klachten heb jij? En hoe verminder jij deze? Iedereen heeft op een bepaald moment last van klachten. Hoe we ermee omgaan verschilt per mens. De één kijkt het zo lang mogelijk aan, de ander schakelt snel een arts of therapeut in. Wat echter nog te weinig verteld wordt, is hoe je zelf actief jouw genezing kunt aanzetten. Ester Janssen, psychosomatisch fysiotherapeut MSc, vertelt hierover in deze interactieve Blikopeners.

• do 31 okt Blikopeners - De Utrechtse Heuvelrug, vroeger en nu. Door Wil Nuijen Bekijk details

Van 10:00 tot 12:00 | de Bibliotheek Leusden

De Utrechtse Heuvelrug kennen we allemaal, maar hoe ziet de geschiedenis van dit landschap eruit? Tijdens Blikopeners neemt Wil Nuijen je mee op ontdekkingsreis. Hij vertelt over het ontstaan, enorme ijsmassa’s en welke sporen je daarvan nu nog kunt zien. Hij neemt je mee in de tijd dat er tabak werd verbouwd, turf werd gestoken en de tijd dat het gebied werd ingezet als Grebbelinie. Zo leer je met andere ogen kijken naar onze mooie omgeving.

• do 28 nov Blikopeners - Sovjet Ereveld. Door Remco Reiding Bekijk details

Van 10:00 tot 12:00 | de Bibliotheek Leusden

Decennialang bleven kinderen van oorlogsslachtoffers uit de Sovjet-Unie in onwetendheid over het lot van hun vader. Totdat Remco Reiding in 1998 besloot hen te zoeken en vertelde dat hun vader op het Sovjet Ereveld in Leusden begraven ligt. Hij schreef een boek over zijn enerverende zoektocht: Kind van het Ereveld. Tijdens Blikopeners vertelt hij over het Sovjet Ereveld en zijn zoektocht.